Jak zabrać się za organizację pracy w domu w niesprzyjających warunkach?

with Brak komentarzy

Obecna sytuacja jest dość wymagająca. Może właśnie pracujesz z domu, dodatkowo zajmujesz się dziećmi, co więcej może twój mąż/partner również pracuje z domu?! To jest wyzwaniem, tak zorganizować sobie czas, żeby wszyscy mogli pracować!

Jeżeli do tej pory nie musiałaś organizować pracy w domu, być może myślałaś, że to w sumie może być fajne, pracować tam, gdzie się chce.

Tak, to bardzo fajne, ale jednocześnie wymagające zdyscyplinowania i działania wg. ustalonego rytuału i schematu – w  przeciwnym razie może się okazać, że niewiele zrobiłaś, a jest już popołudnie.

 

Zacznij od szerszej perspektywy!

Zrób analizę i dokonaj wyboru co jest dla Ciebie teraz ważne.

Spójrz na twój plan działań na najbliższy kwartał lub nawet cały rok, wprowadź zmiany, szukaj rozwiązań, przenoś, kalkuluj, analizuj, bądź elastyczna.

Planowanie jest wszystkim, plan jest niczym.

To bardzo ważne, aby mieć świadomość, że planowanie jest umiejętnością, która polega na dokonywaniu wyborów. W życiu były, są i będą niesprzyjające okoliczności, w obecnej sytuacji tym bardziej. To, że nie możesz zaplanowanych działań w całości zrobić teraz, nie znaczy, że nie zrobisz ich w ogóle.

1. Zaplanuj dzień wcześniej trzy najważniejsze zadania do zrealizowania na kolejny dzień.

 

Takie, które albo muszą być zrobione, bo np. wynikają z bieżących umów, zleceń i projektów, ale również takie, które chcesz zrealizować.
Bądź ze sobą szczera!
Oceń, co jest to realne w obecnej sytuacji?

Jeżeli jesteś w domu zupełnie sama z małymi dziećmi  przez 12 h, to możesz nie mieć czasu na wiele zadań, jednak planuj to, co jest realne do wykonania.

Wszystko jest możliwe, ale nie wszystko da się zrobić naraz.

2. Zaplanuj ile czasu na nie potrzebujesz.

Określ, ile czasu potrzebujesz aby zadanie było wykonane. Dzięki temu zobaczysz, w jakim momencie dnia możesz go zrobić.

3. Oceń, w którym momencie dnia jest najlepszy moment na ich realizację.

Choćby wtedy, kiedy dzieci będą spały albo będą robiły swoje zadania. Ustal to z nimi, ustaw zegarki. Sobie również.

Może najlepiej w Twoim przypadku będzie wstać wcześniej, gdy dzieci jeszcze śpią albo położyć je spać wcześniej wieczorem, i wtedy pracować? Jeśli jesteś w domu z mężem wymieniajcie się obowiązkami i zaplanujcie, kiedy kto pracuje, a kiedy jest z dziećmi i co z nimi robi. Podzielcie zadania wcześniej, to wprowadza ład i harmonię.

Analizuj sytuację na bieżąco i stale wprowadzaj zmiany. Nie przywiązuj się zbytnio do sztywnych planów, ważne, żeby to co założyłaś było zrobione. Żeby czas nie przeciekał Ci przez palce.

4. Ustal priorytety.

Sama musisz ocenić na czym chcesz się skupić.

Analizuj finanse!

Być może dojdziesz do wniosku, że w obecnej sytuacji zajmujesz się dziećmi i domem. Wtedy inaczej ustalasz plan dnia, niż kiedy założysz że masz ważne kwestie i praca jest teraz priorytetem.

Wtedy w pierwszej kolejności zajmij się sprawami biznesowymi. Potem planuj gotowanie, sprzątanie i inne domowe obowiązki. Praca w domu powoduje, że ciągle widzisz, że coś jest do zrobienia. Ja też w przerwie czasami coś pogotuję albo wyjmę rzeczy ze zmywarki, ale nie zaczynam każdego ranka od gruntownego sprzątania. Po prostu wychodzę do pracy.

Takie są moje priorytety.

5. Masz więcej czasu, niż myślisz.

Nie scroluj Facebooka i nie czytaj newsów. Zajmij się pracą nad firmą. Wyłącz rozpraszacze, gdy pracujesz. Powiadomienia i inne okienka cudownie informujące o ważnych treściach. To jest również dla mnie mega wyzwanie, bo często zdarza mi się wciągnąć w bardzo ważne dyskusje na różnych tablicach, a potem nagle zostaje mi mało czasu na zrobienie tego, co chciałam. Praca zdalna, gdy nie ma odgórnego deadline’u wymaga sporej dawki dyscypliny i odpowiednich nawyków, które trzeba w sobie wypracować. Jeżeli do tej pory nie pracowałaś w taki sposób, to będzie wymagało czasu.

O tym dlaczego tak ważne jest odpowiednie skupienie się na ważnych zadaniach przeczytasz tutaj w moim innym wpisie na blogu!

6. Planuj działanie zgodnie z tym, jak lubisz pracować.

 Zobacz jak i kiedy lubisz pracować. Planuj i pracuj zgodnie z tym co jest dla Ciebie dobre i jak jest dla Ciebie najlepiej w obecnej sytuacji.

Pamiętaj najważniejsze –  skuteczne planowanie ma prowadzić do działania. Nie do ulepszania samego planowania. Bez działania nic się nie zadzieje. Sytuacja w twojej firmie nie ulegnie zmianie póki nie będziesz działać. Być może w obecnej sytuacji masz nowe pomysły na zmianę produktów, usług, kierunku działania, a może przeciwnie – odczuwasz strach, dyskomfort, niepewność. Tak jest w sytuacji zmiany. Ważne, żebyś w tym momencie nie została w tyle, tylko działała i wprowadzała zmiany.

Zatem po prostu zrób plan i zacznij działać!

Do dzieła!

Ela